BOYHOOD (2014, Richard Linklater)



O momento colhe-nos.
No seu complexo e demorado esquema de produção, MOMENTOS DE UMA VIDA (a.k.a. BOYHOOD) assume-se quase como um não-filme: aparentemente sem princípio nem fim, onde o quotidiano dos protagonistas é-nos revelado de modo episódico (nesse sentido, o título português até captura bem a essência do filme) e situações pivotais são apenas fugazmente mencionadas, esta é uma obra que, com maior ou menor carga dramática, coloca definitivamente Richard Linklater como um dos nomes mais influentes do cinema contemporâneo.

The moment seizes us.
With its long and complex production,
BOYHOOD almost looks like a non-film: apparently with no beginning or ending, where the revealing of the main characters' daily lives is almost incidental (the portuguese title, roughly translated as Moments Of a Life, actually grabs the movie's essence) and pivotal situations are only briefly mentioned, in a setting that, with more or less heavy drama, places Richard Linklater definitely as one of the most influential talents in modern cinema.



  • . Ficha Técnica / Credits:
    • Realização e Argumento / Directed and Written byRichard Linklater
      Produção / Produced byRichard Linklater, Jonathan Sehring, John Sloss, Cathleen Sutherland
      Fotografia / Cinematography byLee Daniel, Shane F. Kelly
      Elenco / CastEllar Coltrane (Mason Evans, Jr.), Patricia Arquette (Olivia Evans), Lorelei Linklater (Samantha Evans), Ethan Hawke (Mason Evans, Sr.)
      Ano / Year of release2014
      País / CountryEUA / USA

    2 comentários:

    The Short Guide to Nathaniel Dorsky - Part II



    Uma luz diferente.
    É no modo como a luz se fixa na emulsão do Kodachrome que a obra de Nathaniel Dorsky se destaca. Sem estar preso a simbolismos nem a potenciais narrativas extraídas das imagens — e o autor, na introdução à exibição dos seus filmes na Cinemateca Portuguesa, salientou de imediato essa particularidade —, a revelação passa sempre pela demonstração das qualidades e limitações do 16mm onde suporta o seu trabalho, num jogo de cores, luzes e formas conjugado sem método ou filosofia aparentes que não seja o puro instinto. E depois há o silêncio imperador na projecção dos seus filmes em sala, um "mutismo" que as plateias contemporâneas quase demonstram já não saber como interpretar. O cinema experimental de Nathaniel Dorsky pode não ser o mais envolvente, mas o rótulo de experiência singular nunca lhe poderá ser negado.



    A different light.
    It is in the way the light fixes itself in the Kodachrome emulsion that the work of Nathaniel Dorsky stands out. With any symbolisms nor potential narratives that can be extracted from the images — the author made it quickly clear before the screening of his films at Cinemateca Portuguesa —, the revelation is made through the demonstration of the qualities and limitations of the 16mm format that he uses in his
    oeuvre, with a game of colours, lights and shapes stringed together without apparent method or philosophy, only pure instinct. And then there is the ruling silence of his films in a projection room, a kind of muteness that modern audiences seem unaware of how to interpret it. Nathaniel Dorsky's experimental cinema may not be the most enwraping around, but nobody will deny it the label of unique experience.

    0 comentários:

    The Short Guide to Nathaniel Dorsky



    No âmbito do ciclo de cinema Harvard na Gulbenkian, a Cinemateca Portuguesa — Museu do Cinema exibe amanhã duas sessões de curtas-metragens realizadas por Nathaniel Dorsky, cineasta experimental e autor do livro Devotional Cinema.

    Within the film programme of Harvard na Gulbenkian, Cinemateca Portuguesa — Museu do Cinema screens tomorrow two sets of short films by Nathaniel Dorsky, experimental filmmaker and writer of the book Devotional Cinema.


    0 comentários:

    DUPA REVOLUTIE (2010, Laurentiu Calciu)





    Rostos na multidão.
    As imagens que Laurentiu Calciu registou em 1989, logo após a deposição do regime de Nicolae Ceausescu, são o retrato cru, sem filtros, de um povo a braços com uma inesperada e recém-adquirida liberdade de direitos cívicos: os rostos transparecem confusão e temor, e nem o primeiro acto eleitoral democrático que se avizinha reduz a discórdia entre os romenos. De estudo quase obrigatório, DUPA REVOLUTIE (a.k.a. AFTER THE REVOLUTION) é um perfeito exemplo moderno de cinéma vérité documental — de História a ser escrita pelo poder das imagens em movimento.

    Faces in the crowd.
    The images recorded by Laurentiu Calciu in 1989, right after the deposition of Nicolae Ceausescu, are a raw and unfiltered portrait of a nation grappling with an unexpected and newfound freedom of civil rights: the faces look confused and fearful, and the incoming first democratic elections do not reduce disagreements among the romanian people. Almost mandatory,
    DUPA REVOLUTIE (a.k.a. AFTER THE REVOLUTION) is the perfect modern example of documentary cinéma vérité — of History being written by the power of moving images.



    • . Ficha Técnica / Credits:
    Realização e Fotografia / Directed and Cinematography byLaurentiu Calciu
    Ano / Year of release2010
    País / CountryRoménia | Romania

    0 comentários:

    INTERSTELLAR (2014, Christopher Nolan)



    O amor une galáxias.
    À sua inegável ambição visual, Christopher Nolan acrescenta-lhe, em INTERSTELLAR, um argumento de pura ficção-científica — o jargão relativo a buracos negros, relatividade, gravidade e quintas(!) dimensões é abundante — que, ao longo dos seus 169 minutos, empenha-se em recordar o espectador de que a resposta para qualquer drama intergalático passará, sempre, pelo sentiment(alism)o humano. Na complexificação da sua estrutura narrativa (sobretudo, para um produto mainstream), Nolan beneficia das sóbrias composições de Matthew McConaughey e Jessica Chastain, e Hoyte van Hoytema supera-se com uma das melhores direcções de fotografia do ano.

    Love keeps galaxies together.
    Before its undeniable visual ambition, Christopher Nolan adds it up, in
    INTERSTELLAR, with a screenplay of pure science fiction — and the jargon about black holes, relativity, gravity and fifth(!) dimensions abounds — that, during its 169 minutes length, strives to remind the beholder that the answer for every intergalactic drama will always lie in human sentiment. In a overcomplicated narrative structure (specially for a mainstream feature), Nolan profits from the sober compositions of Matthew McConaughey and Jessica Chastain, with Hoyte van Hoytema boosting one of the best cinematographic works of the year.



  • . Ficha Técnica / Credits:
    • Realização / Directed byChristopher Nolan
      Produção / Produced byChristopher Nolan, Lynda Obst, Emma Thomas
      Argumento / Written byChristopher Nolan, Jonathan Nolan
      Fotografia / Cinematography byHoyte van Hoytema
      Música / Music byHans Zimmer
      Elenco / CastMatthew McConaughey (Cooper), Anne Hathaway (Brand), Jessica Chastain (Murph), John Lithgow (Donald), Casey Affleck (Tom), Michael Caine (Professor Brand)
      Ano / Year of release2014
      País / CountryEUA | Reino Unido / UK | USA

    0 comentários:

    Short of the Day #49



    Moda ecológica.
    Realizado para a marca Ermenegildo Zegna, Chan-wook Park encena, em A ROSE REBORN, um aparente thriller corporativista com mensagem ambiental que, de modo singular, permite a descoberta de toda uma nova colecção de pronto-a-vestir masculino. Sim, é um longo spot publicitário, mas recheado de pormenores cinematográficos que merecem reconhecimento.

    Eco-fashion.
    Made for Ermenegildo Zegna fashion house, Chan-wook Park stages, in
    A ROSE REBORN, an apparent corporate thriller with an environmental message that, in a unique way, allows the revealing of a whole new male ready-to-wear collection. Yes, it is a long advertisement, but filled with cinematic details that deserve recognition.


    • . Ficha Técnica / Credits:
    Realização / Directed byChan-wook Park
    Produção / Produced byLuca Guadagnino
    Argumento / Written byAyako Fujitani, Chung-hoon Chung, Michael Werwie
    Fotografia / Cinematography byNatasha Braier
    Música / Music byClint Mansell
    Elenco / CastJack Huston, Daniel Wu
    Ano / Year2014
    País / CountryItália | Italy

    0 comentários:

    DEUX JOURS, UNE NUIT (2014, Jean-Pierre & Luc Dardenne)



    Um fim-de-semana de luta.
    Mesmo que a verve espiritual de Jean-Pierre e Luc Dardenne pareça esbatida em DOIS DIAS, UMA NOITE (a.k.a. DEUX JOURS, UNE NUIT), o cinema de metáfora não é desarmado e conhece aqui outro peso. Nomeadamente, o dilema moral — permitir o despedimento de uma pessoa ou arrecadar um bónus de mil euros? —, no cerne desta narrativa algo previsível, é determinante para as acções da protagonista (a Sandra de Marion Cotillard podia ser uma interessante personagem-tipo dos nossos dias) e uma constante fonte de vivacidade de um dos dramas mais realistas dos irmãos Dardenne.

    The struggling weekend.
    Even if Jean-Pierre and Luc Dardenne's spiritual flair looks fainted in
    TWO DAYS, ONE NIGHT (a.k.a. DEUX JOURS, UNE NUIT), their metaphorical cinema does not get disarmed and gains a whole new burden. Mainly, the moral dillema — allowing a person's unemployment or collecting the thousand euro bonus? —, at the heart of a somewhat predictable storyline, drives the main character's actions (Marion Cotillard's Sandra could become an interesting symbol for our times) and becomes a constant source of liveliness in one of the Dardenne brothers' most realistic dramas.



  • . Ficha Técnica / Credits:
    • Realização e Argumento / Directed and Written byJean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
      Produção / Produced byDenis Freyd
      Fotografia / Cinematography byAlain Marcoen
      Elenco / CastMarion Cotillard (Sandra), Fabrizio Rongione (Manu), Catherine Salée (Juliette), Batiste Sornin (M. Dumont), Pili Groyne (Estelle), Simon Caudry (Maxime)
      Ano / Year of release2014
      País / CountryBélgica | França | Itália / Belgium | France | Italy

    0 comentários:

    Short of the Day #48



    Sonharão os computadores com xeque-mates digitais?
    Frank Marshall recorda, em THE MAN VS. THE MACHINE, como há dezassete anos, em Nova Iorque, o campeão do mundo de xadrez, Garry Kasparov, se sentou para enfrentar o adversário que derrotara um ano antes: o Deep Blue, um computador desenvolvido pela IBM. Tal como no primeiro jogo, Kasparov venceu o primeiro embate sem dificuldades. Contudo, o Jogo 2 revelou-se diferente, desencadeando uma série de acontecimentos que relançou a questão sobre a primacia na era digital: uma rede de circuitos feita de silicone ou um ser humano racional com sentimentos?

    Do computers dream of digital checkmates?
    Frank Marshall recalls, in
    THE MAN VS. THE MACHINE, seventeen years ago in New York City, when chess champion Garry Kasparov sat down to take on an opponent he had vanquished just a year earlier: the IBM computer, Deep Blue. Like the earlier match, Kasparov won the first game with ease. However, Game 2 proved to be different, triggering a series of events that relaunched the primary issue of the digital age: who has primacy — a tangle of circuits and silicon or a reasoning, feeling human being?


    • . Ficha Técnica / Credits:
    Realização / Directed byFrank Marshall
    Música / Music byPaul Pilot, John Stirratt
    Ano2014
    PaísEUA | USA

    0 comentários:

    The Short Guide to Romanian Cinema



    A IndieLisboa - Associação Cultural, em parceria com a Culturgest e o Instituto Cultural Romeno, apresenta a Festa do Cinema Romeno — uma programação que, de forma autónoma, celebra a prolífica nova vaga de jovens cineastas romenos que tem feito crescer uma tradição cinematográfica singular, que encontra no realismo a sua grande força.
    Seguindo a sua linha editorial, o The Short Guide To Movies destaca as onze curtas-metragens da Festa do Cinema Romeno, num programa que revela nomes como Gabriel Achim, Radu Jude, Paul Negoescu, Adrian Sitaru e Iosif Demian.

    IndieLisboa, in a partnership with Culturgest and the Romanian Cultural Institute, presents Romanian Days — a celebration of a prolific wave of filmmakers that has created a singular cinematic tradition which finds in realism its greatest power.
    As usual, The Short Guide To Movies highlights the eleven short films that will be screened at Romanian Days, in a programm that reveals the likes of Gabriel Achim, Radu Jude, Paul Negoescu, Adrian Sitaru and Iosif Demian.


    • A FILM FOR FRIENDS (Radu Jude)

    • De frente para a câmara, num incrível plano único, um homem deixa o derradeiro filme para os amigos: está descontente, queixa-se de tudo e todos à sua volta e vai suicidar-se. O que acontece a seguir, embora impróprio para estômagos mais sensíveis, é um belíssimo momento de humor negro. Se há algo que o Novo Cinema Romeno sabe fazer é brincar com a morte, fazendo-nos acreditar que o mais importante é mesmo viver.

      Considering that his life is a failure, a man records himself leaving a video-message to his loved ones. After this message, which tackles, in funny and sad ways, a lot of issues, both personal and social, he shoots himself in the head. But he fails. And what follows is the a ridiculous and horrific agony, that probably changes the characters' vision about life... A film done basically in one single shot.


    • IT CAN PASS THROUGH THE WALL (Radu Jude)

    • "Tenho medo, avô! Ouviste aquilo? São as pessoas a chorar, disse ele. Têm saudades da pessoa que morreu, por isso é que estão a chorar." (In The Coach House by A.P. Tchekhov)

      «I am frightened, Grandpa!... Do you hear? The people in the house are crying, he said. They miss the one who died, that's why they are crying.» (In The Coach House by A.P. Chekhov)


    • SHADOW OF A CLOUD (Radu Jude)

    • Num dia de verão, em Bucareste, um padre é chamado para rezar uma extrema-unção mas, com tanto calor, as coisas podem não correr da melhor forma.

      In a torrid summer day in Bucharest, the priest Florin Florescu is called to a dying woman's side for saying a prayer.


    • THE TUBE WITH A HAT (Radu Jude)

    • Marian, um rapazinho de sete anos, está seriamente empenhado em mandar arranjar o televisor avariado, custe o que custar. Acorda o pai, de madrugada, e juntos carregam o pesadíssimo aparelho numa pequena epopeia até à casa do homem que os poderá ajudar. Entretanto, espera-os ainda um longo caminho de volta.

      Very early in the morning, Marian, a 7-year-old boy from a small isolated Romanian village, wakes up his father and persuades him to go into town to fix their old TV set. Despite the bad weather, the father finally agrees.


    • IN THE MORNING (Radu Jude)

    • Um taxista tem de levar uma cliente nada fácil de Jilava a Bucareste. Pelo meio, o mundo exige demasiada urgência nos seus desígnios e todos parecem interferir no cumprimento desta missão.

      Two characters, one taxi, a crisis and a compromise.


    • ALEXANDRA (Radu Jude)

    • Tavi quer saber porque é que a filha já não o chama de "papá". Nem a mãe, nem o padrasto da miúda parecem levar a questão muito a sério. A filha, Alexandra, só está interessada em descobrir quem foi a primeira pessoa a proferir uma determinada palavra e de onde vêm os nomes.

      Tavi,a forty-year-old divorced father, comes to his ex-wife's home to repair his four-year-old daughter bike, Alexandra. He realizes with amazement that Alexandra does not call him "Daddy" any more. He asks an explanation from his ex-wife...


    • BABAI, THE LOST TREASURE & THE DREAM MACHINE (Ștefan Munteanu)

    • O que é real ou não, não é necessariamente importante no filme de Ștefan Munteanu. Foquemo-nos no principal: Babai convence o neto que a sua maior invenção, uma máquina capaz de fotografar os sonhos, está prestes a ser terminada. O prémio é inimaginável.

      A mockumentary about the discovery of a machine capable of photographing dreams, made by a retired sub-engineer named Babai.


    • ART (Adrian Sitaru)

    • Anca tem 14 anos e vai a um casting de um filme acompanhada pela mãe. Enquanto o realizador e o produtor tentam convencer a mãe a deixá-la protagonizar o filme, no qual terá de simular um acto sexual, aproveitamos para reflectir sobre os limites da exploração em nome da arte.

      After a casting session, two filmmakers found the perfect 14-year-old girl to star in their new movie. Now, they have to convince the reluctant mother to let her daughter play the role of a sexually abused child. What follows is a witty argumentation on proper parenting and on the abuses and sacrifices made in the name of great works of art.


    • IDLE (Raia Al Souliman)

    • Se pudéssemos voltar a viver um dia das nossas vidas, escolheríamos com certeza este. Um rapaz e uma rapariga conhecem-se e não são capazes de se separar mais, até ao fim da noite.

      In a world ruled by boredom and apathy, a boy and a girl meet for the first time.


    • NINE LIVES (Iulia Matei)

    • Alexandra é uma singular octogenária que partilha o seu apartamento em Bucareste com os três gatos, o televisor e o telefone. As suas nove vidas materializam-se numa alegre e estridente voz que partilha, sem filtros (com as pessoas que lhe telefonam, que a visitam e com a câmara), as suas opiniões sobre a vida em geral e a vida dos outros.

      Alexandra, an exuberant octogenarian, lives in her utterly kitsch Bucharest apartment, together with her three cats, a television and a telephone. As the title of the film suggests, she seems to believe she has nine lives as in the popular saying reserved for felines. Laughing at herself and at the world, this rebellious old lady gives free rein to her fantasies under the gaze of a complicit camera.


    • THE JAPANESE QUINCE TREE (Mara Trifu)

    • Clotilda Grosu tem 90 anos e é a protagonista deste belíssimo haiku. Se deixarmos, Clotilda terá todo o prazer em partilhar a sua vasta experiência. Tal como uma árvore adulta, reúne em si a sabedoria de quem observou ao pormenor tudo o que esteve, e está, ao seu alcance.

      An intimate portrait of Madame Grosu, a 90 years old lady who lives her life over again with an incredible savor. Despite her deep regrets which haunt her day and night, she gets the most out of her extraordinary lucidity.


    A programação completa da Festa do Cinema Romeno, que decorrerá de 19 a 23 de Novembro, pode ser consultada no site oficial do evento.
    The full programme of Romanian Days, which will take place from November 19 to 23, can be accessed in the official site of the festival.

    0 comentários:

    Short of the Day #47



    Ferguson reloaded.
    Longe de ser uma típica obra de propaganda racial, #AmeriCAN atreve-se a invocar os acontecimentos recentes na cidade de Ferguson, no estado do Missouri, conferindo estatuto de parábola moral a uma história de irónica e dolorosa justiça. Embora o desenlace possa estar revestido de alguma previsibilidade, a realização de Nate Parker assegura que a mensagem não permanecerá despercebida.

    Ferguson reloaded.
    Not your average piece of racial propaganda,
    #AmeriCAN daringly approaches the recent events in Ferguson, Missouri, designing a moral parable around a story of painful and ironic justice. Although the film's outcome may be predictable, Nate Parker's direction assures that the message will not be overlooked.


    • . Ficha Técnica / Credits:
    Realização / Directed byNate Parker
    Produção / Produced byJames Lopez, Hernany Perla, Valerie Bleth Sharp
    Argumento / Written byJames Lopez
    Fotografia / Cinematography byKay Madsen
    Elenco / CastJoseph Millson (Jim Mitchell), Jance Enslin (Justin Mitchell), Michael Leone (Bryce Mitchell), Shyheim Parker (J.B.)
    Ano2014
    PaísEUA | USA

    0 comentários:

    Short of the Day #46



    A dupla vida de Benedict Cumberbatch.
    Melancólico e humano, com o rosto triste de Benedict Cumberbatch a sobrepôr-se à celebridade do actor, INSEPARABLE, de Nick White, recorre ao minimalismo de diálogos e a um visual resoluto para transmitir uma história de contornos inesperados sobre esse tema tão batido como é o das segundas oportunidades na vida. Os fãs de Benedict Cumberbatch vão aderir a isto incondicionalmente.

    The double life of Benedict Cumberbatch.
    Moody and humane, with Benedict Cumberbatch's sad expression rising above his celebrity status, Nick White's
    INSEPARABLE uses minimal dialogue and a stark cinematography to convey this unexpected story surrounding the worned out theme of second chances in life. Benedict Cumberbatch's fans will have a field day with this.


    • . Ficha Técnica / Credits:
    Realização / Directed byNick White
    Produção / Produced byDominic Norris
    Argumento / Written byMatthew James Wilkinson
    Fotografia / Cinematography byEric Maddison
    Música / Music byOrlando Roberton
    Elenco / CastBenedict Cumberbatch (Joe / Charlie), Natalie Press (Jean)
    Ano2007
    PaísReino Unido | United Kingdom

    0 comentários:

    The Short Guide to LEFFEST 2014 — Part II



    Uma selecção pessoal de curtas-metragens em exibição no Lisbon & Estoril MEO Film Festival 2014.

    A personal journey through the short films that will be shown at Lisbon & Estoril MEO Film Festival 2014.


    . RETROSPECTIVA / RETROSPECTIVE: PHILIPPE GARREL
    • LES ENFANTS DESÁCCORDÉS (1964)

    • Um jovem casal foge da escola e de casa; são felizes algures numa mansão abandonada; e então... adormecem?!

      A young couple escape from school and home; they are happy in a lonely mansion somewhere; then, they are... asleep?!


    • ACTUA 1 (1968)
    • Os eventos do Maio de 68 vistos através de episódios registados em 16 e 35mm, imagens anónimas captadas durante a noite por jovens manifestantes.

      May 68 events seen through various 16 & 35mm shots, anonymous images made by young protesters who were filming during the night.


    . RETROSPECTIVA / RETROSPECTIVE: KLEBER MENDONÇA FILHO
    • MENINA DO ALGODÃO (2002)

    • A lenda da menina morta que aterrorizou crianças nas escolas do Recife, nos anos 70.

      The legend of a dead little girl who terrorized children in the schools of Recife, during the 70's.


    • VINIL VERDE (2004)

    • A Mãe dá à Filha uma caixa cheia de velhos discos coloridos. A Filha pode escutá-los, com excepção do vinil verde.

      Mother gives Daughter a box full of old, colored little vinyl records. Daughter may listen to them, but she should never, ever, play the green one.


    • ELECTRODOMÉSTICA (2005)

    • A classe média brasileira. Os anos 90. E 220 volts.

      The Brazilian middle class. The 1990s. And 220 volts.


    • NOITE DE SEXTA, MANHÃ DE SÁBADO (2006)

    • Homem encontra mulher.

      Man meets woman.


    • RECIFE FRIO (2009)

    • A cidade brasileira de Recife, que já foi tropical, agora é fria, chuvosa e triste, depois de passar por uma desconhecida mudança climática.

      In tropical Recife, in northeastern Brazil, temperatures drop to impossible lows and the inhabitants have to adapt. This 'mockumentary' gradually turns critical, looking at the climate, urban development and social interaction from every angle.


    . RETROSPECTIVA / RETROSPECTIVE: TARIQ TÉGUIA
    • LA CLÔTURE — HAÇLA (2002)

    • Um filme-postal no labirinto que constitui a cidade (Argel e o que a envolve) e a sociedade argelina. Um filme onde os jovens argelinos se forçam a dizer o que há de impotências e renuncias nas suas existências.

      A postcard film in the labyrinth that is the city (Alger and its surroundings) and algerian society. A film where algerian youth forces itself to express their poweless and denial existence.


    . OUTRAS SECÇÕES / OTHER SECTIONS: JEAN-MARIE STRAUB
    • LA MADRE (2012)

    • Depois de ter morto alguém, Meleagros é, por sua vez, assassinado — pela sua própria mãe, de quem nunca se conseguiu libertar completamente...

      After having killed someone, Meleagros is killed in turn — by his own mother, whom he never managed to cut loose from completely...


    • UN CONTE DE MICHAEL DE MONTAIGNE (2013)

    • No Século XVI, as certezas da Idade Média estavam em colapso, tal como estão, hoje em dia, as do Modernismo. Durante um período de transição, um comportamento transitório.

      In the 16th century, the certitudes of the Middle Ages were collapsing, as, today, are those of Modernism. During a period of transition, transitional behaviour.


    • DIALOGUE D'OMBRES (2014)

    • Baseado na antologia de Georges Bernanos, DIALOGUE D'OMBRES é um projecto que data dos anos 50 e um potencial primeiro filme por Jean-Marie Straub.

      Drawing on the anthology by Georges Bernanos, DIALOGUE D'OMBRES is a project that dates back to the 1950s and would probably have been the first film by Jean-Marie Straub.


    • À PROPOS DE VENISE (2014)

    • O triunfo e colapso da grande República (de Veneza): as razões para tal são muitas e complexas, históricas e psicológicas... humanas e todas demasiado humanas.

      The triumph and collapse of the great Republic (of Venice): the reasons were many and complex, historical and psychological... human and all too human.


    A programação completa e horários do LEFFEST 2014, que decorrerá de 7 a 16 de Novembro, podem ser consultados no site oficial do Festival.
    The full programme and schedule of LEFFEST 2014, which will take place from November 7 to 16, can be accessed in the official site of the festival.

    0 comentários:

    Short of the Day #45



    Um "need for speed" para Claude Lelouch.
    Numa madrugada de Agosto de 1976, Claude Lelouch transformou as ruas de Paris num autódromo para conceber um dos mais puros exemplos de cinéma vérité: entre a pura adrenalina ou uma demonstração propositada de irresponsabilidade, a emoção visceral das imagens de C'ÉTAIT UN RENDEZ-VOUS consegue ultrapassar a própria ambiguidade moral do filme.

    Claude Lelouch's need for speed.
    In the dawn of an August day in 1976, Claude Lelouch converted the streets of Paris in a race track to conceive one of the purest examples of
    cinéma vérité: in between its pure adrenaline or a purposeful recklessness demonstration, the visceral thrill of C'ÉTAIT UN RENDEZ-VOUS can overcome the moral ambiguity of the film itself.


    • . Ficha Técnica / Credits:
    Realização e Argumento / Directed and written byClaude Lelouch
    Fotografia / Cinematography byJacques Lefrançois
    Elenco / CastGunilla Friden (Rapariga | Girl), Claude Lelouch (Homem | Man)
    Ano1976
    PaísFrança | France

    0 comentários: